rocknangel

Alla inlägg under augusti 2011

Av Åsa - 30 augusti 2011 20:07




 

     


 


 


Bland annat är de här nog några av de första sakerna vi behöver köpa in då va landar i huset .. Med all säkerhet kan vi nog oxå godta inflyttningspresenter      

Av Åsa - 29 augusti 2011 13:12





Izack & jag är lediga idag så vi tog en tur till ikea .. Där gick vi o planerade hans gardiner till sitt nya rum .. grön/blå/vit randigt kom vi gemensamt fram till .   

Jag handlade på mig lite annat " alltid bra att ha" saker .. Vidare till Rusta där jag skulle vis Izack vilken tapet jag tänk att han skulle få i rummet sen .. 

En ljusgrå med mörkare grå siffror på .. Vilket till min förvåning gick hem alldeles utmärkt! Han ser verkligen fram emot att " mamma ska göra fint" i hans rum nu & att han ska få en fin grön blomma i fönstret *de ni*    


Enligt önskemäl ska vi ut med burk o förstoringsglas o jaga insekter  nu .. *bläää * men va gör man inte ....   


 

Av Åsa - 28 augusti 2011 21:54

För någon vecka sen va det American Car show i Uppsala , här kommer lite bilder från då vi var där =)



       

 
Av Åsa - 28 augusti 2011 20:24

Åter tillbaka till jobbrutiner .. känns bra =) Idag har vart en rätt trög dag men så är de ju i mellanåt . 

Vi har haft visning på lägenheten idag .. va en del spekulanter och nu får vi hoppas på att de är köpsugna oxå , mer får vi nog veta i morgon . 


Fotouppdraget jag vart tilldelad av Jimmy B med modellen Linda L är nu klart . 

Tryckt o färdigt på affischer ! *supernöjd & riktigt kul* 

 

Även hunit med en fotografering på syskonen EMIL & ASTRID barn till Anna Sjölin. Resultat här : 

   

Igår var vi ut till vårat " Drömmhus " Pär fixade på vinden ( som det inte var några som helst fel på ) vi vart runt visade av de nuvarande ägarna hur allt fungerar i huset & vart alla svamp & bär ställen fanns ;-) 

Fick med oss gurka tomater persilja och fläder saft från SNART våran egna trädgård ! *GOTT* Jag älskar redan det där stället ... Det är otroloigt mysigt!   Bilden tagen från bastun .. ( där nere ska ja odla massa gott ) :-D


  Bild tagen från gräsmattan vid huset upp på bastu . 


Izack har vart hos svärföräldrarna idag ... de var på stadsskogens dag & Izack berättade stolt när vi kom dit att han minsan ridit .. HELT SJLÄV! Duktiga modiga Izack . 


Pär var till björklinge o hämtade en ny fin säng till Izack som han vart så glad för att få sen i det " nya gula huset"


   Det som hägrar på prio ett just nu i vårat liv är flytt till DRÖMHUSET på landet & få lägenheten såld . Mycket att stå i .. 


Kram o hej så länge =)

Av Åsa - 21 augusti 2011 21:06

Sista veckan på semestern har susat förbi , tillbaka till jobb i morgon igen då , känns iof bara skönt .. längtar lite faktiskt =) 

Har mycket att se fram emot .. få tiden att gå så vi får flytta in i vårat hus ex . 

Planera & inreda .. HÄRLIGT! 


Idag hämtade vi hem ett till köksbort jag fick billigt på blocket .. *Mycket nöjd med det * Mörkbrunt ..   

Lite foto planeringar i veckan både att fota & bli fotad om väder håller .. spännande =) 


Längtar till helgen då vi ska ut till nya huset & fixa lite .. ska bli underbart att få gå på VÅRAN alldeles egna tomt =) 

Stolt & glad ..   


Av Åsa - 20 augusti 2011 19:03

JA jag sitter och funderar på om jag är kvar i verkligheten eller bara sitter i en väldigt lång & utdragen dagdröm ... 19 Augusti 2011 är ett datum jag aldrig kommer glömma , en dag  full av besvikelse , hopp , förväntan , spänning & Tillslut TOTAL glädje .. en sån där obeskrivlig känsla! Bankande hjärta och helt skakig i kroppen efter absoluta sista bankbeskedet .. satt vi och väntade på vad vi trodde skulle hända ( få ett överbud) men så vart det inte . Det kom istället ett sms som fick mig att vilja kräkas av nervositet men  som visade att budgivningen var avslutad en timme precis innan kontrakt skrivning . 

Min obeskrivliga känsla av glädje vart ett skrik rakt ut tillsammans med min sambo i våran lilla hall ... packade ihop oss alla tre i bilen och åkte raka vägen ner på stan för att skriva på kontraktet till vårat nya hem ... ETT DRÖMHUS!! 


Tänk vad livet kan ge ... i söndags tittade jag slött på hemnet då vi jagade större boende ... ( alltså en trea här i stan ) men på skoj så drömmde jag bort mig bland alla dessa vackra villor en stund ... Såg det " Gula huset" och vart fast direkt bara på bild .. ( DÄR VILL JAG BO) de va de enda jag kunde känna . Där vill jag bo med min fantastiska son & underbara sambo hela mitt liv . 


Ett besök hos min mormor & morfar ledde till att vi åkte tillsammans och tittade utanför på gården & huset . VILKEN IDYLL ... det gjorde ju inte saken bättre . Ett mms till min käre sambo som nyss kom hem från jobbet gjorde att han jagade mäklaren för en visning . .. Vi hade sån tur att ingen budat alls från de förgående visningarna 2 veckor innan så hon fick till en extra visning i onsdags . 

Efter visningen visste nog både jag & Pär att det var här vi ville bo båda två . Men vi vågade inte hoppas allt för mycket men fick iaf en liten uns hopp då ingen annan velat buda innan . Där började allt .. vi la vårat första bud  då va " kriget " i full gång .. vi gav upp och fick åter hopp i flera omgångar ..  På några timmar slets man mellan hopp och total förtvivlan... ( men nåstans visste vi att så stor chans hade vi faktiskt inte men ville så gjärna ) . Torsdag kväll gav vi upp . 

Lite små ledsen så där och drömmarna om vårat jätte fina såklart perfekta " gula hus" försvann. 


Fredag morgon ringer Pär från jobbet till mig och säger att mäklaren ringt honom ..  vi hade en liten liten uns chans ...  Säljaren ville ha kotrakt skrivet just den dagen så den som kunde skriva fick det . Men iom att de andra som budat över oss hade lagt lite högra då så fick de ju såklart första tjing ! De va lite osäkra men skulle iaf in på fredagen 16 . 00 o skriva kontrakt .. ALDRIG at tde skulle ändra sig kände vi .. så 4 timmar innan 16. 00 så kasta vi in ett sista bud !! HAHHAHAHHAHAHHAHAH tack gode gud att de vart så .. Pga av det så vart det VÅRT !!! SJUKT overkligt .. jag är så GLAD .. de är vi förressten allihopa här hemma .. Izack är överlycklig för att han ska få ett hus med skortsten .. *sötaste ungen i världen *  


Från att inte ens tänka tanken på ett hus ( iaf att de låg väldigt långt bort i framtiden ) så på enstaka dagar äger vi ett hus ! Och inte vilket som helst .. För mig är det ett DRÖMHUS , på landet med stor tomt .. OTROLIGT ! 



   Foto : Taget från hemnet 

Nu ligger Pärs lilla tvåa ute på försäljning , så behöver nån en liten två eller vet av nån som är i köp tankar så VÄLKOMMNA på visning 28/8 2011


http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-salabacke-uppsala-kommun-murargatan-28c-2433175

Av Åsa - 9 augusti 2011 21:44

3/8 2011


Godmorgon , vaknar 06:30 .

Hämta vatten . 

Sovit hyffsat .. Feberfrossa anföll mig inatt .. va inget vidare , förmodligen pga av överansträgning & vätskebrist. 

Nu är jag mycket piggare ..sitter utanför tältet med mitt morgonkaffe & tittar på 5 morgonpigga och ritkigt livliga lemmlar  En sädesärla tar sig en närmare titt på vad jag är för filur som bara sitter där rätt upp o ner  . En ren står o betar 100 m bort . Jag NJUTER! 


Lite vita moln men mesta dels blå himmel , solen skiner . 

Vi ska strax bege oss mot Helags toppen .


4/8 2011





   ( Jag och min älskling på toppen av helagsberget   ) 

Vi tog oss till toppen igår , vilken klättring *Phuuuu*

Nästan framme så fick vi ta oss en längre pause då vi hamnade mitt i ett moln som resulterade i tjock dimma .


 




Jag vägrade röra mig .. Satt blixt stilla till det börja sprick upp igen ( ville inte gjärna kliva iväg åt nå stup el så )   

På vägen upp så stötte vi på en flock renar i denna steniga brant , skrämmde lemmlar som fräste o visate tänderna för mig *hahah sötnosar* 


VÄRT ATT MINNAS :

Ja , vad gör man utan toa papper på en bergskamm med endast ÖPPEN stenig vy ! 

Behöver jag säga mer ??! Fruktansvärt skämmigt & jag kände mig till o med förnedrad inför renarna .  

Vad ni än gör .. glöm aldrig en" första hjälpen väska " på fjällets toppar , plåster kan va bra till mycket !! HAHAHHAHAHHAHAHAHAHA! 


Vi tog oss iaf till toppen efter ca 3-4 timmar . 

OTROLIGT vilken utsikt ..och vilket HÖJD! Hade svårt att njuta fullt ut då benen gav vika för nära kanten ( fyy fan de va äckligt högt) . 

Vandringen ner längs bergets andra kant var otroligt .. VACKERT så jävla VACKERT . Långt långt långt där borta såg man fjällstationen som små leksakshus .. man såg glaciär sprickor gapa som hungriga rovdjur i glaciären uppifrån. 



        

Växlande väder beroende på vilken höjd vi befann oss allt från linne o uppkavlade byxor till vindställ & mössa =) 

 


Middan vart köttfärssås på burk & makaroner.

För att inte glömma så tappade jag hälften av köttfärs såsen över min känga som mer såg ut som en spya än mat! Av utmattning & trötthet av dagens promenad upp o ner från berg så brast jag ut i ett GAPSKRATT som klingade ljudligt runt i hela dalen kan jag tro ... jag skrattade så jag grinade ! 

Vila på maten ! 

Eftermiddagen bjöd på små promenader runt området vi befann oss i .

Även en Ren kom o besökte oss i förtältet , riktigt kul att kameran va i närheten och att renen mötte mig där så jag fick en fin bild rakt framifrån på den .   

 

Kvällen .. en Yatzy runda & Pär fuskade som alltid till sig vinsten  


Natten bjöd på hård blåst regn & åska .


En frukost nu sen vandrar vi till Glaciären . *spännande* 

Solen skiner .. ingen aning om kl men kan tippa runt 07:00 tiden . Vårat tält har blivit nått sorts lemmel tillhåll .. Sitter och käkar gräs i förtältet i skydd från blåsten .Smarta krabater och ett mycket trevligt sällskap. 

Pär har för den delen fångat riktigt bra bilder på en lemmel som har bo bland några stenar bakom tältet , och det gulligaste av allt är att Pär har döpt den till Lennart! ( nu va det ingen skäggig korv längre , tydligt det ! ) 

   ( LENNART )


En av lemmlarna här tycker tydligen den har mer rätt att vara där än nån annan och startar bråk av tjut då nån annan kommer dit =)*haha*


Återkommer i kväll om Glaciär turen ! 



Glaciären : 



 


Bergets " dal" va den vackraste plats jag skådat , med sina små skimmrande glaciär sjöar färgade i turkost ! Forsande bäckar & vattenfall.


   

En tuff stenig klättring blandat med plana gröna moss plaster , som taget ur en saga ! Renar & såklart lemmlar stötte vi på . En riktigt vacker chockladbrun ren med en mule som såg ut att vara dopad i en färghink med färgen vit ! =)


Ett mystsikt flygfä sprang vi på .. såg ut som en humla blandat med fluga & de största runda svarta ögon jag sett på ett så litet kryp vi döpte den till " FLUMMLAN"   

 


En brant stenig/ grusig väg tog oss över ett stort sten rös som sen ledde oss till Glaciären . Var som att kliva in i ondskans värld .. här var ingenting direkt sagolikt . Snarare hotfullt kallt & grått . Döda lemmlar med revben & inälvor utslitna ( förmodligen uppsläpade av rovfåglar) , ren horn & en käke från död ren .

   


I allt det här tornade sig en ritkigt häftig & stoor glaciär . Läckert men det var oxå jävligt respekt ingivande , gick inte mycket på glaciären då den såg fruktansvärt opålitlig ut . 

 

Vi var iaf där och jag hann med att göra en snögubbe där uppe . Vilket jag är riktigt mallig över , inte alltid man kan göra en snögubbe i Sverige i början på Augusti   


 

Nedanför så såg vi en liten dal med det fina vattnet igen och en jädra massa minnestenar från folk som bildat olika namn om att de vart där med årtal .. ett från 1985 .. ( coolt att det finns kvar ) lite längre ner gjorde jag våra minnesstenar .. 


 


Långsam promenad nerråt med fika & en åska som höll sig runt berget .. kom lyckligtvis aldrig över oss , vi fick behålla solen . 


Har sovit ett tag i tältet nu då spöregn dragit över oss . 

Pär sitter utanför och laddar med middag .. Soppa & nudlar ! 

Vi ska packa ihop senare för att sen börja 12km vandring mot Kläppen & bilen igen . Känns lite trist att lämna denna underbara mäktiga värld .

Det här är det vackraste & häftigaste jag någonsin vart med om i mitt liv . 

MAXAT , OSLAGBART ..vilket äventyr !

 


Av Åsa - 9 augusti 2011 20:19


Bestämde mig att under vandringen skulle jag skriva lite "dagbok" för att inte glömma denna otroliga upplevelse & fina äventyr .Nu tänkte jag dela med mig av den ... Varsegoda   



2/8 2011


Vi är framme vid Helags fjällstation.

Kl är ca 13.30 

Resan började igår från sommarstället i Sundsvall 08.10 ganska precis . 

Då åkte vi raka vägen upp till Skuleberget ( mellan kramfors & Ö-vik ) för att börja med en klättertur upp för Skuleberget ca 250m rätt upp . 

Strålande sol 25 g varmt , det började bra .

Det var en upplevelse för sig , rädsla , adrenalin , nyfikenhet , fysisk ansträngning & en otroligt vacker utsikt . Hängandes i sele & vajer som stöd längs bergsväggen var det enda som lyckades hålla mig kvar på de små avsattserna där man satte fötterna . Tanken for många ggr genom mitt huvud ,tänk om .... tänk om jag lossnade ;-) Huuu !! Det var sjukt roligt iaf , jag är stolt att jag gjorde det och förhoppningsvis åker vi dit nästa år igen  

   

Tog bilen vidare mot Sollefteå , Östersund , Svenstavik , Vemdalen och Funäsdalen för att där slutligen ta en lite mindre väg upp till " Kläppen" där vi sedan skulle parkera för att börja våran vandring . 


Värt att minnas : 

I Vemdalen fick vi våran första närkontakt med en lemmel ... eller lemmeln fick snarare närkontakt med vårat bil däck .. 

Pär körde över den ( TVÄRPLATT) .. med mig pippandes om hur elak han varit så säger han : " ähh den fick ju skylla sig själv då den kom farandes som en skäggig korv över vägen "   SKÄGGIG KORV! 


En fel körning som ledde oss mot Ramundaberget i spöregn var sådär .

Men vi kom på det ganska snart och vände , körde tillbaka en bit och hamnade slutligen på rätt grusväg som skulle leda mot Ljungdalen .

Högre höjder och slingriga uppförsbackar , kalare natur & möten med kor & kalvar på vägen . Riktigt fina =) 

 


Efter mycket UPP UPP UPP , teatergäspningar för att frigöra lock i öronen & en dodge som spydde ur sig bensin så kom vi till slut fram till Kläppen .

YES , kl var 21:17 & 67 mil avklarat . Äntligen på med ryggsäckar osh snöra kängor ordentligt . Äventyret kunde börja .

   


Det började med 5km vandring innan vi slog läger för natten . Vandringen började på en rätt "vanlig" bilväg av grus .. där man kunde skymta fjälltoppar mellan träden och början på en vacker solnedgång . Vi gick genom en charmig stugby , förbi en spegelblank sjö .. drack vatten direkt ur bäckarna. Njöt varenda steg jag tog .. vilken fantastisk natur ( då oventades om vad som väntade ) Gud så vackert kom nog ur min mun otaliga ggr den kvällen . Det var det Det var FANTASTISKT! 

       


Vi slog upp tältet mitt i skogen på en gräsplätt som såg ut som en sommaräng i miniatyr med små vita blommor & kortvuxna björkar omkring den . 

Vi tog oss en varsin macka och somnade ganska så tvärt .. Iaf då jag slutat intala mig själv om alla björn ljud jag hörde utanför ( som inte fanns )   


Efter en förvånansvärt bra sömn så packade vi ihop och var på väg igen kring 08:00 tiden idag . 

Mulet men varmt ute .. kaffe & borstade tänderna vid närmsta bäck . Fyllde på vatten i våra små flaskor & fortsatte resan mot Helags.

Mycket sten & spångar . Vi mötte en brant backe som ledde oss upp till kalfjället , den tog musten ur mig .. molnen hade spruckit upp & det var strålande stekande sol . Svetten va inte bara svett längre utan extra hud innanför kläderna eller mer som en flod av svett  .   


Trotts det så var jag full av energi & förväntningar så jag brydde mig inte så mycket om det . Väl uppe vid trädgränsen så började jag se mig omkring jag vart mållös och började gråta .. VACKERT så fantastiskt vackert det var ! 

Grät av lyckan för att få ta del av allt det fina . En sagovärld .. Ja de va den vackraste saga jag nånsin " hört" med mina ögon . Ju mer vi gick dessto mer uppenbarade sig vilka vyer vilka fjälltoppar vilka färger HELT FANTASTISKT! 

Långt där borta tornade Helagsberget upp sig med sin vita glaciär .. som en bild från den vackraste tavlan .

 


7 km återstod , kändes helt okej 7 km är väl inget .. men ack så fel jag hade & fy det var en tuff vandring ( iaf för mig helt otränad inför detta ) Men naturen runt omkring fick mig att inte gnälla det minsta . Man som glömmde bort att benen inte ville bära mig i mellanåt & att axlarna av all packning helst ville gå av .    


Värmen och en gnutta hunger gjorde att vi snart tog våran lunch pause . Vid ett större vattendrag på en liten "kulle" .


 


Renar med kalvar strosade runt lite här & var , små lemmlar sprang som galna kring fötterna för att ta skydd i nån håla nånstans . 

Så jädrans söta små djur i sin guld-brun / svarta päls. 


Hela tiden förvånades jag av hur overkligt vackert det var . 

Orörd helt fantastisk natur . 

Tänk vad många går misste om .


Träffade på andra vandrare på vägen alla lika glada & trevliga  , alla kände nog precis det jag kände . 

Vi NJÖT i fulla drag! 


Helags 4 km! en liten plåtskylt visade att vi snart var framme .SKÖNT! 

En hel del av mina kroppsdelar värkte .. leder , muskler senor .. jag kände att det levde iaf ;-)

Dessa 4 km är nog de längsta 4km i mitt liv , det började gå tungt & snubbligt & axlarna värkte nått så förjävligt . Vi vilade tättare , kaffe , kaka & vatten underlättade .

Vid kaffestoppet så kom en ren springades lite stressat mot oss .. Mummlandes hör jag Pär nämna nått om att " kniven fanns i beredskap" ..vilket fick mig att skratta högt ! ÄLSKLINGEN en REN! ?? ( där erkännde han sin Ren rädsla )   


Sista biten ville jag DÖ .. Inombords skrek jag efter bärhjälp.. inte av packningen utan helst nån som bar mig    

Bet ihop o snart så stod där världens bästa sten som det stod med lite halvtaskig blå färg" Välkommen till Helags " på .. jag låg en bit efter Pär .. iaf tills jag såg en liten flaggtopp bakom kullarna . Aldrig har en flagga gjort mig så glad iaf .. SKREK " Titta Pär Tittaaaaaaa EN Flagga " och allt jobbigt var som bortblåst och fick mig att springa ikapp honom . 

Där låg den lilla fjällstationen bestående av 5-6 hus , mörkt träfärgade & med röd färg kring fönstren . FAN VA FINT de låg där i den lilla dalen .. precis nedanför Helags berget! En bergstopp som ser ut att ha blivit klyven på mitten .. och särats från varandra & fått mitten fylld med snö & is . Med ett vatten fall rinnandes ner längs den som grenades ut till många mindre bäckar . 

Satte oss länge på en bänk och bara tittade , jag var förmodligen halvt apatisk. JAg var så slut så jag mådde dåligt men samtidigt så sjukt glad av att jag tagit mig hit! 


Efter nån timmes sittandes & bara vila så tog vi tag i tält resning .

Hittade en mysig plats nära berget med utsikt mot glaciären el uppsikt kanske man ska kalla det ! 


Just nu tidsbegrepp NOLL men förmodligen är kl långt efter 13.30 iaf , har för mig de va då vi var framme . 16:00 kanske . 

Magen kurrar , Pär fixade en " tahigryta" på Thai-bas ( konserv) & äggnudlar . STARKT men gott! 


För tillfället .. just i skrivande stund så åskar det som fan & enstaka gula blixtrar drar runt om i dalen . 

Helvete vad det smäller & vibbrerar i marken .

Inget åskväder likt de man har hemma kan ja ju tala om .. snacka om att ha det "inpå" sig . 

Själv är ja en smula åskrädd .. men satte mig här iklädd regnkläder utanför tältet då värsta regnskuren lagt sig för att skåda ovädret *MÄKTIGT* . 

Molnen drar ihop sig till jättelika svart/blågråa bomullsbollar . Här sitter man överväldigad & full av nya intryck. Luft , miljö , natur ... i en dal omringad av höga bergsklippor & toppar ! 

OSLAGBART! 


Ska krypa in i tältet igen till min vilande underbara sambo.

Samla energi ordentligt då vi om väder tillåter ska bestiga helagsbergets topp i morgon. 

Ovido - Quiz & Flashcards