rocknangel

Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Åsa - 9 augusti 2011 20:19

Bestämde mig att under vandringen skulle jag skriva lite "dagbok" för att inte glömma denna otroliga upplevelse & fina äventyr .Nu tänkte jag dela med mig av den ... Varsegoda

2/8 2011

Vi är framme vid Helags fjällstation.

Kl är ca 13.30

Resan började igår från sommarstället i Sundsvall 08.10 ganska precis .

Då åkte vi raka vägen upp till Skuleberget ( mellan kramfors & Ö-vik ) för att börja med en klättertur upp för Skuleberget ca 250m rätt upp .

Strålande sol 25 g varmt , det började bra .

Det var en upplevelse för sig , rädsla , adrenalin , nyfikenhet , fysisk ansträngning & en otroligt vacker utsikt . Hängandes i sele & vajer som stöd längs bergsväggen var det enda som lyckades hålla mig kvar på de små avsattserna där man satte fötterna . Tanken for många ggr genom mitt huvud ,tänk om .... tänk om jag lossnade ;-) Huuu !! Det var sjukt roligt iaf , jag är stolt att jag gjorde det och förhoppningsvis åker vi dit nästa år igen

Tog bilen vidare mot Sollefteå , Östersund , Svenstavik , Vemdalen och Funäsdalen för att där slutligen ta en lite mindre väg upp till " Kläppen" där vi sedan skulle parkera för att börja våran vandring .

Värt att minnas :

I Vemdalen fick vi våran första närkontakt med en lemmel ... eller lemmeln fick snarare närkontakt med vårat bil däck ..

Pär körde över den ( TVÄRPLATT) .. med mig pippandes om hur elak han varit så säger han : " ähh den fick ju skylla sig själv då den kom farandes som en skäggig korv över vägen "   SKÄGGIG KORV!

En fel körning som ledde oss mot Ramundaberget i spöregn var sådär .

Men vi kom på det ganska snart och vände , körde tillbaka en bit och hamnade slutligen på rätt grusväg som skulle leda mot Ljungdalen .

Högre höjder och slingriga uppförsbackar , kalare natur & möten med kor & kalvar på vägen . Riktigt fina =)

Efter mycket UPP UPP UPP , teatergäspningar för att frigöra lock i öronen & en dodge som spydde ur sig bensin så kom vi till slut fram till Kläppen .

YES , kl var 21:17 & 67 mil avklarat . Äntligen på med ryggsäckar osh snöra kängor ordentligt . Äventyret kunde börja .

Det började med 5km vandring innan vi slog läger för natten . Vandringen började på en rätt "vanlig" bilväg av grus .. där man kunde skymta fjälltoppar mellan träden och början på en vacker solnedgång . Vi gick genom en charmig stugby , förbi en spegelblank sjö .. drack vatten direkt ur bäckarna. Njöt varenda steg jag tog .. vilken fantastisk natur ( då oventades om vad som väntade ) Gud så vackert kom nog ur min mun otaliga ggr den kvällen . Det var det Det var FANTASTISKT!

Vi slog upp tältet mitt i skogen på en gräsplätt som såg ut som en sommaräng i miniatyr med små vita blommor & kortvuxna björkar omkring den .

Vi tog oss en varsin macka och somnade ganska så tvärt .. Iaf då jag slutat intala mig själv om alla björn ljud jag hörde utanför ( som inte fanns )

Efter en förvånansvärt bra sömn så packade vi ihop och var på väg igen kring 08:00 tiden idag .

Mulet men varmt ute .. kaffe & borstade tänderna vid närmsta bäck . Fyllde på vatten i våra små flaskor & fortsatte resan mot Helags.

Mycket sten & spångar . Vi mötte en brant backe som ledde oss upp till kalfjället , den tog musten ur mig .. molnen hade spruckit upp & det var strålande stekande sol . Svetten va inte bara svett längre utan extra hud innanför kläderna eller mer som en flod av svett  .

Trotts det så var jag full av energi & förväntningar så jag brydde mig inte så mycket om det . Väl uppe vid trädgränsen så började jag se mig omkring jag vart mållös och började gråta .. VACKERT så fantastiskt vackert det var !

Grät av lyckan för att få ta del av allt det fina . En sagovärld .. Ja de va den vackraste saga jag nånsin " hört" med mina ögon . Ju mer vi gick dessto mer uppenbarade sig vilka vyer vilka fjälltoppar vilka färger HELT FANTASTISKT!

Långt där borta tornade Helagsberget upp sig med sin vita glaciär .. som en bild från den vackraste tavlan .

7 km återstod , kändes helt okej 7 km är väl inget .. men ack så fel jag hade & fy det var en tuff vandring ( iaf för mig helt otränad inför detta ) Men naturen runt omkring fick mig att inte gnälla det minsta . Man som glömmde bort att benen inte ville bära mig i mellanåt & att axlarna av all packning helst ville gå av .

Värmen och en gnutta hunger gjorde att vi snart tog våran lunch pause . Vid ett större vattendrag på en liten "kulle" .

Renar med kalvar strosade runt lite här & var , små lemmlar sprang som galna kring fötterna för att ta skydd i nån håla nånstans .

Så jädrans söta små djur i sin guld-brun / svarta päls.

Hela tiden förvånades jag av hur overkligt vackert det var .

Orörd helt fantastisk natur .

Tänk vad många går misste om .

Träffade på andra vandrare på vägen alla lika glada & trevliga  , alla kände nog precis det jag kände .

Vi NJÖT i fulla drag!

Helags 4 km! en liten plåtskylt visade att vi snart var framme .SKÖNT!

En hel del av mina kroppsdelar värkte .. leder , muskler senor .. jag kände att det levde iaf ;-)

Dessa 4 km är nog de längsta 4km i mitt liv , det började gå tungt & snubbligt & axlarna värkte nått så förjävligt . Vi vilade tättare , kaffe , kaka & vatten underlättade .

Vid kaffestoppet så kom en ren springades lite stressat mot oss .. Mummlandes hör jag Pär nämna nått om att " kniven fanns i beredskap" ..vilket fick mig att skratta högt ! ÄLSKLINGEN en REN! ?? ( där erkännde han sin Ren rädsla )

Sista biten ville jag DÖ .. Inombords skrek jag efter bärhjälp.. inte av packningen utan helst nån som bar mig

Bet ihop o snart så stod där världens bästa sten som det stod med lite halvtaskig blå färg" Välkommen till Helags " på .. jag låg en bit efter Pär .. iaf tills jag såg en liten flaggtopp bakom kullarna . Aldrig har en flagga gjort mig så glad iaf .. SKREK " Titta Pär Tittaaaaaaa EN Flagga " och allt jobbigt var som bortblåst och fick mig att springa ikapp honom .

Där låg den lilla fjällstationen bestående av 5-6 hus , mörkt träfärgade & med röd färg kring fönstren . FAN VA FINT de låg där i den lilla dalen .. precis nedanför Helags berget! En bergstopp som ser ut att ha blivit klyven på mitten .. och särats från varandra & fått mitten fylld med snö & is . Med ett vatten fall rinnandes ner längs den som grenades ut till många mindre bäckar .

Satte oss länge på en bänk och bara tittade , jag var förmodligen halvt apatisk. JAg var så slut så jag mådde dåligt men samtidigt så sjukt glad av att jag tagit mig hit!

Efter nån timmes sittandes & bara vila så tog vi tag i tält resning .

Hittade en mysig plats nära berget med utsikt mot glaciären el uppsikt kanske man ska kalla det !

Just nu tidsbegrepp NOLL men förmodligen är kl långt efter 13.30 iaf , har för mig de va då vi var framme . 16:00 kanske .

Magen kurrar , Pär fixade en " tahigryta" på Thai-bas ( konserv) & äggnudlar . STARKT men gott!

För tillfället .. just i skrivande stund så åskar det som fan & enstaka gula blixtrar drar runt om i dalen .

Helvete vad det smäller & vibbrerar i marken .

Inget åskväder likt de man har hemma kan ja ju tala om .. snacka om att ha det "inpå" sig .

Själv är ja en smula åskrädd .. men satte mig här iklädd regnkläder utanför tältet då värsta regnskuren lagt sig för att skåda ovädret *MÄKTIGT* .

Molnen drar ihop sig till jättelika svart/blågråa bomullsbollar . Här sitter man överväldigad & full av nya intryck. Luft , miljö , natur ... i en dal omringad av höga bergsklippor & toppar !

OSLAGBART!

Ska krypa in i tältet igen till min vilande underbara sambo.

Samla energi ordentligt då vi om väder tillåter ska bestiga helagsbergets topp i morgon.

Av Åsa - 25 juli 2011 09:06

I Fredags tog gick jag på min semester .. en härlig start , jag & P tog oss en fiske tur ute på Ekoln .. vart tyvärr fiskelösa men fick se en vacker solnedgång ... finns det nått vackrare än naturen ??!

Sitter med en kopp hett kaffe , tittar på packlistan , bockar av o stressar upp mig för vad vi måste ha innan vi åker .. jag & P ska ta oss en runda för att inhandla div saker idag & Izack får vara hos sin  morfar så länge ..

MIn Packlista för fjällen :

• alltiallo kniv
  • mössa/keps
  • Tunn halsduk
  • strumpor (tjocka som tunna)
  • tröja +extra t-shirts/linne
  • underställ
  • regnställ
  • underkläder
  • rengöringssvamp/miljövänligt diskmedel
  • hygienartiklar ( liten tvål , tandborste)
  • Plåster /skavsårsplåster
  • värktabletter ( ibumetin)
  • elastiskbinda
  • YATZY
  • Torkmat
  • KAMERA
Förmodligen missa nått som åker med men inte vart uppskrivet här ;-)
Men jag tror jag har koll på läget ;-)
Av Åsa - 24 juli 2011 10:13

Jag är taggad .. jag och Pär ska fira våran ett års förlovning som var (16/7) på höga höjder .. Om en vecka ska vi klättra här ..

Av Åsa - 14 juli 2011 10:35

Det här med upphovsrätt ..

LÄS O FÖRSTÅ ! JAg har fått reda på att det finns människor som stjäl mina bilder och det kommer såklart anmälas !

Don't touch my site

Av Åsa - 13 juli 2011 07:38

Senaste tiden har jag ägnat mig åt lite redigering av några bilder som ev kommer användas i reklam syfte senare .. vilket vi får se ( beror på om han som ska ha bilder tycker de går att använda ) Det är mitt allra första " fotouppdrag" och det var otroligt kul att göra ..

Här kommer två av dom ;-)

Modeller : Linda Lindgren & Jimmy Borgstrand

Annars så ägnar jag tiden till att jobba .. snart semester ååå va skönt de ska bli =)

Bakar och ståjjar i köket då min fantastiska son fyller 4 år på Fredag

Av Åsa - 25 juni 2011 22:59

Vi har spenderat dagen ute vid Ulva kvarn med massa fika .. lite fiske , matat fåglar & mest gått runt o myst ! När hotande mörka moln började dra över oss tog vi oss vidare hem till min pappa och fikade =) Samanfattat så har vi haft de väldigt bra idag =)

En riktigt fotovänlig and !

Av Åsa - 22 juni 2011 22:37

Idag går tankarna till människor jag aldrig någonsin kommer förlåta . Det är människor som inte ens förstår hur mycket det förstör andras liv för att kunna må bättre själva . Människor som lever på andras olycka och det enda sättet för att få njutning i sina liv är andras problem .

Det här är människor som aldrig kan ge utan att ta .. Människor som aldrig helt ärligt kan göra nånting utan baktanke .

Människor som är totalt sympati & empati lösa!

Människor  som bara tycker synd om sig själva & ser bara till sig själva .

De som endast gör saker för sin egen nyttas skull.

De här människorna trodde jag inte fanns i verklighet .. men jo jag hamnade mitt bland dom , jag vaknade i en chock och insåg vart jag suttit fast , väldigt nräa helvetet ..och ju närmre jag kom helvetet och misslyckades ju mer njöt dessa människor.

Helt fantastiskt .. jag är rätt nöjd med att jag träffade dom här människorna för de hjälpte på ett sätt mig att ta mig till en bättre sida i mitt liv ,ju hårdare motstånd dessto starkare vart jag (Vilket jag inte tror ni räknade med ... ni försökte vänta ut tiden till ett misslyckande som skulle knäcka mig totalt ) !Ni visade mig vart jag & min son aldrig någonsin ville / vill befinna oss . Tack vare er gav ni mig kraft att se vart den totala avgrunden befann sig .. å nej o tack där ville intejag stanna .

Ni stal mycket energi , men det bevisade bara vart jag stod ..min energi var starkare än så att ta död på .

Tack vare den erfarenheten stårjag idag lycklig och rak i ryggen , trotts sorgsna minnen av allt " som ni inte har gjort , och som inte var erat fel " !

Det tråkiga är att dessa människor kommer förmodligen aldrig stå upp för sig själva , de kommer aldrig se att de har problem själv , de kommer alltid tycka att de är " kungar" och alla andra deras " slavar " som bara ska lyssna och ta emot utan yttranden .

Ni kommer aldrig nånsin kunna skada mig eller nån annan i min omgivning nånsin mer ! Ni gav er på mig under min svagaste tid som människa ... det är bara såna människor ni lyckas få med er och tyvärr kommer det finnas fler av dessa som TYVÄRR också kommer stå i eran väg .. där ni njutsamt slukar dom .

Har aldrig varit med om maken på mer manipulativa och lömska människor .

Tack o lov att jag kan göra min val och clippa ha de i min närvaro nu mera !!

Tack för att jag fick den val möjligheten och tack för att jag slapp föddas till en av dessa tragiska människor ! Jag har ett hjärta och det är jag förbannat stolt över

Av Åsa - 21 juni 2011 21:24

Ja ibland vill man nog leva i såna alltid =)

Självkänslan är inte på topp och så känns det som att det alltid kommer att vara ..

Jag är så fruktansvärt trött på det och känner mig sorglig som ska behöva gemföra mig så mycket .. I min värld är jag förmodligen den fulaste människan på jorden . Vilket jag får höra att ingen kan förstå .. men att leva i sånt förakt till sig själv kan va fruktansvärt jobbigt i mellanåt! Spelar lixåm ingen roll vad nån annan säger finns ingen som kan påverka mitt självhat till nått bättre .. jo jag lyssnar och tar in i stunden försöker smaka på orden o placera de rätt  där de hör hemma .

Mitt fel är att jag handlar ofta efter känslor inte efter vett & verklighet .

För så är det .. mina känslor är inte alltid sanna , snarare dejavun sen förr i tiden .

Jag får lite hjälp att tänka på andra sätt de är jag glad för , dessa " redskap" hade jag aldrig klarat av att ta fram o använda mig av helt själv .

Jag är inte unik i att ha problem men det är förbannat svårt & jobbigt att leva i ialla fall !

Jag liknar mig själv och mitt liv som ett trassligt halsband .. där man inte vill dra i knutarna för hårt .. där de då finns en rädsla för  att de ska gå sönder och att alla pärlor ska fara iväg precis överallt utan kontroll.

Men jag fick ju också höra att ett halsband är ju också väldigt vackert vare sig de är trassligt eller inte .. så det ska jag ta hand om & vara rädd om . Dra lite löst ibland och se om det lossnar om inte låta BLI för stunden =)

Det är EJ tillåtet att använda mina bilder för privat eller annat bruk.
Fråga alltid innan om det skulle vara så att ni vill ha någon bild .